منوی برگه ها
منوی دسته ها

ارسال شده در تاریخ 7 ژانویه, 2015 | 2 دیدگاه

فرمولاسیون یکپارچه روان تحلیلی افسردگی

فرمولاسیون یکپارچه روان تحلیلی افسردگی

فرمولاسیون یکپارچه روان تحلیلی افسردگی

مروری بر پیشینه نظریه های تحلیلی افسردگی نشان دهنده دو دسته مدل های تبیین کننده افسردگی است: نظریه هایی که معتقدند خشم نسبت به دیگران نهایتاً به سمت «خود» بازمی گردد و نظریه هایی که روی مشکلات اعتماد به نفس در بیمارانی متمرکز است که انتظارات آنها از خودشان آن قدر بیشتر از ظرفیتشان است که خودشان هم از پس آنها برنمی آیند. نهایتاً این که، برخی نظریه پردازان هم به ارتباطی بین این دو دسته مدل ها اشاره دارند.

رادن ، بوش و میلبورد (2003) سعی کردند تمام این عوامل را در یک فرمولاسیون روان تحلیلی یکپارچه افسردگی جمع کنند. در این فرمولاسیون، آسیب پذیری خودشیفتگی، مهم ترین راه انداز افسردگی است. این آسیب پذیری باعث حساسیت نسبت به ناامیدی و طرد شده که باعث راه اندازی خشم و در ادامه احساس گناه و بی ارزشی می شود. خشم متوجه «خود» باعث زخم اعتماد به نفس فرد شده، سپس باعث شکل گیری آسیب پذیری خودشیفتگی شده و این چرخه تکرار می شود. مکانیزم های دفاعی از جمله انکار، پرخاشگری منفعل، همانندسازی با پرخاشگر و واکنش وارونه به منظور پایان دادن به این احساسات دردناک به راه می افتند اما نهایتاً باعث افزایش افسردگی می شوند. در این مدل یکپارچه، فقدان یا طرد واقعی یا فانتزی، ناتوانی در رسیدن به ملاک های کمالگرایانه ایگو ایده آل و تنبیه سوپرایگو به خاطر فانتزی های جنسی یا پرخاشگرانه از عوامل تسهیل کننده افسردگی به شمار می آیند.

 چرخه پایان ناپذیر افسردگی: آسیب پذیری خودشیفتگی و خشم(رادن و همکاران،2003)

مدل روان تحلیلی دیگری که در تبیین افسردگی دیده می شود، تلاش فردی برای تعامل با اعتماد به نفس پایین از طریق مکانیزم های ایده آل سازی و ناارزنده سازی است. حالت افسردگی باعث ایده آل سازی جبرانی خود و دیگران شده که احتمال و شدت ناامیدی بعدی را بیشتر و افسردگی را به راه می اندازد. به این ترتیب ایگوی ایده آل با استانداردهای بسیار غیرواقعی شکل می گیرد که هنگامی که استانداردهایش برآورده نمی شوند، باعث ناامیدی شدید و ناارزنده سازی «خود»  می شود. ناامیدی باعث بازگشت خشم به سمت «خود» می شود. در این حالت، در برخی موارد افراد، دیگران را ناارزنده می کنند تا اعتماد به نفس خود را حفظ کنند اما خشمی که در این مرحله وجود دارد، باعث راه اندازی تنبیه های سوپرایگو می شود. علاوه بر این، رفتار پرخاشگرانه باعث دور شدن دیگران از فرد و احساس محرومیت و طرد می شود.

چرخه پایان ناپذیر افسردگی: اعتماد به نفس پایین و ایده آل سازی/ ناارزنده سازی(رادن و همکاران،2003)



دکتر شیما شکیبا
متخصص روان شناسی بالینی
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

2 دیدگاه

  1. سلام
    خانم دکتر عزیز ممنون از مطلبی که گداشتید .به نظر من خیلی دقیق ،مفید و مختصر فرمولاسیون افسردگی را بیان کردید،بخصوص فرمولاسیون اول .

    • ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.