منوی برگه ها
منوی دسته ها

ارسال شده در تاریخ 3 سپتامبر, 2014 | 0 دیدگاه

آیا میدانید نارضایتی شغلی با چه عواملی رابطه دارد؟

آیا میدانید نارضایتی شغلی با چه عواملی رابطه دارد؟

نارضایتی شغلی با عواملی همچون غیبت و ترک کار، عملکرد و تعهد سازمانی رابطه دارد.

غیبت از کار
بین دو عامل غیبت از کار و فقدان رضایت شغلی، همبستگی مثبت وجود دارد. اهمیت رضایت شغلی و رابطه آن با غیبت از کار یا ترک شغل را هنگامی بهتر می‌توان دریافت که میزان خسارت سالانه که به دلایل پائین بودن رضایت شغلی کارکنان و درنتیجه غیبت آنان از کار یا ترک شغل به سازمان‌ها در آمریکا وارد می‌آید بیش از 4/26 میلیارد دلار بوده است.
ترک‌ کار
ترک خدمت کارکنان موجب وقفه در عملیات سازمان شده و جایگزین نمودن افراد برای سازمان پر هزینه بوده و از نظر فنی و اقتصادی نیز نامطلوب است. واحدهای سازمانی که میزان رضایت شغلی افراد آن از حد متوسط پائین‌تر باشد، نرخ ترک‌کار در کارکنان آن بالاتر خواهدبود.
عملکرد و بهره‌وری
یکی از موضوع‌های بحث برانگیز رضایت شغلی، ارتباط آن با عملکرد و بهره‌وری است. در این زمینه سه دیدگاه مختلف وجود دارد: 1) رضایت شغلی باعث افزایش عملکرد می‌شود، 2) عملکرد شغلی موجبات رضایت شغلی را فراهم می‌آورد و 3) ارتباط واضحی بین رضایت شغلی و عملکرد وجود ندارد، بلکه عوامل متفاوتی در این میان مداخله دارند. هرچند رضایت شغلی با عملکرد شغلی رابطه و همبستگی قابل توجهی ندارد، اما در شرایطی که عوامل دیگر فراهم باشد (حقوق مناسب، عدالت و انصاف در محیط کار و…) رضایت شغلی زیاد باعث می‌گردد، عملکرد شغلی افراد افزایش یابد.
تعهد سازمانی
تعهد سازمانی اغلب اینطور تعریف شده است: 1) تمایل قوی برای بقاء در سازمان؛ 2) تمایل به تلاش بسیار زیاد برای سازمان و 3) باور قاطع در قبول ارزش‌ها و اهداف سازمان. به عبارت دیگر تعهد سازمانی نگرشی دربارة وفاداری کارکنان به سازمان و یک فرآیند مستمر است که به واسطه مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه افراد به سازمان و موفقیت و رفاه سازمان، حاصل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.