منوی برگه ها
منوی دسته ها

ارسال شده در تاریخ 21 سپتامبر, 2014 | 1 دیدگاه

چگونه طلاق را پیش بینی کنیم؟ – بخش اول

چگونه طلاق را پیش بینی کنیم؟ – بخش اول

دارا و الیور رو به روی هم نشستند. هر دو در اواخر بیست سالگی اند آن ها داوطلبانه در مطالعه ی من بر روی زوج های جوان شرکت کردند .در این تحقیق گسترده،130 زوج موافقت کردند که ازدواج خود را زیر میکروسکوپ و نیز در برابر دوربین قرار دهند. دارا و الیور از جمله 50 نفری بودند که در سراسر شب در این تحقیق مورد مشاهده قرار گرفتند. بخشی از توانایی من در پیش بینی طلاق به تحلیل های من از این زوج ها و روابط متقابل آنان باز می گردد .

دارا و الیور اظهار داشتند که زندگی آن ها پر جنب و جوش اما شاد است. دارا در دانشکدۀ شبانۀ پرستاری فعالیت میکرد و الیور تا دیر وقت به عنوان برنامه ریز کامپیوتر کار میکرد و مانند بسیاری زوج ها شامل آن هایی که از زندگی خود خوشنودند و یا آنهایی که سر انجام جدا می شوند، دارا و الیور تایید میکردند که زندگی آنان کمال مطلوب نیست اما یکدیگر را دوست دارند و به زندگی با هم پایبندند.آن ها وقتی درباره زندگی و برنامه های خود سخن میگفتند به گرمی و با محبت لبخند میزنند. از آنان خواستم 15 دقیقه در آزمایشگاه سعی کنند یکی از اختلافات نظری جاری خود را حل کنند و از آنان فیلم ویدویویی گرفتم در حالی که صحبت میکردند، گیرنده های حسی که به بدن آنها متصل بود، سطح فشار روانی آن ها را بر اساس سیستم ضربان قلب آن ها می سنجید، اندازه گرفتم. توقع داشتم که بحث آنان تا اندازه ای منفی باشد. سرانجام از آنان خواستم که درگیر بحث شوند. با آن که برخی از زوج ها می توانند اختلاف نظر خود را با کلام فهیمانه و لبخند حل کنند، اغلب اوقات در این مورد تنش به وجود می آید دارا و الیور استثنا نبودند. دارا تصور میکرد الیور وظایف خود را در منزل انجام نمی دهد و الیور بر این عقیده بود که دارا بیش از حد به او غر میزند و همین امر انگیزه ی او را برای فعالیت بیشتر در منزل کم می کند.
پس از شنیدن صحبت آنان درباره ی این مشکل، با تأسف برای همکاران پیش بینی کردم که دارا و الیور شاهد کاهش تدریجی احساس خوشبختی در زندگی زناشویی خود خواهند بود. وقتی 4 سال بعد آنان اطلاع دادند که در مرز جدایی قرار دارند از این امر اطمینان یافتم. اگر چه آنان هنوز با هم زندگی می کنند، تنها بودن را تجربه میکنند، آنها مانند ارواحی در خانه مقیم هستند، خانه ای که روزگاری برای هر دو آنها شادی بخش بود. پیش بینی من درباره به تزلزل افتادن زندگی آنان فقط به دلیل بحثی نبود که از آنها خواستم تا بالاخره در آن درگیر شوند. خشم میان زن و شوهر ، به خودی خود زندگی زناشویی را تحلیل نمی برد. زوجهای جدید دیگر که در این مطالعه شرکت داشتند در مدت 15 دقیقه فیلم ویدیویی بسیار بیشتر از دارا و الیور با هم مشاجره کردند، اما درباره بسیاری از آنها پیش بینی کردم که زندگی رضایت آمیز خود را ادامه خواهند داد و چنین نیز شد. نکته کلیدی در شکست زندگی آینده دارا و الیور در شیوه بحث آنان با یکدیگر بود.

ادامه دارد…..

1 دیدگاه

  1. فکر میکنم نحوه تعامل تیپ های شخصیتی زوجین بیشتر از هر عاملی در ادامه زندگی یا طلاق آنان نقش دارد.انسانها در تغییر خیلی شرایط وعوامل در زندگی خود موفق میشوند الا تیپ شخصیتی که تغییر در آن محال است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.