منوی برگه ها
منوی دسته ها

ارسال شده در تاریخ 15 نوامبر, 2014 | 0 دیدگاه

چگونه طلاق را پیش بینی کنیم؟-بخش ششم

چگونه طلاق را پیش بینی کنیم؟-بخش ششم

نشانه پنجم : شکست اقدامات جبرانی
هجوم چهار مهاجم به زندگی زناشویی و ناآارامی متعاقب تاخت و تاز آنها، زمان می برد. با شنیدن فقط یکی از مکالمات زوجهای تازه ازدواج کرده غالباً می توان وقوع یا عدم وقوع طلاق را پیش بینی کرد. چگونه چنین چیزی ممکن است؟ پاسخ در اینجاست که با تحلیل هر اختلاف نظری که زوجها دارند درک قابل توجهی از الگویی که دنبال می کنند به دست می آوریم. بخش اصلی این الگو این است که آیا اقدامات جبرانی آنان موفق است یا خیر. اقدامات جبرانی، اقداماتی هستند که زوجها برای جلوگیری از تشدید تنش در ضمن یک بحث حساس در پیش می گیرند تا وقفه حاصل شود و از وقوع طغیان ممانعت گردد.
اقدامات جبرانی، زندگی زناشویی را نجات می بخشند نه فقط به این دلیل که تنشهای عاطفی میان زوجها را کاهش می دهند، بلکه با کاهش استرس از تپش قلب و احساس ناآرامی و تشویش شما بازداری می کنند. غالباً توجه نمی شود به ویژه وقتی احساس ناآرامی و تشویش می کنید، قادر به شنیدن کلام آشتی جویانه نیستید.

در ازدواجهای نامطلوب، میان چهار مهاجم و شکستِ اقداماتی جبرانی، یک دور باطل به وجود می آید . هر چه که زوجها نسبت به هم اهانت جو و دفاعی تر باشند، نا آرامی بیشتر می شود و توجه کردن و پاسخ دادن به اقدام جبرانی دشوارتر می گردد و هنگامی که به اقدام جبرانی توجه نشود، اهانت و حالت دفاعی شدیدتر می شود، ناآرامی و تشویش را قطعی تر می¬کند، توجه به اقدامات جبرانیِ بعدی را مشکل تر می سازد، تا سر انجام یکی از دو طرف عقب نشینی کند .
به این دلیل است که می توانم فقط با شنیدن یکی از مشاجرات میان زن و شوهر، طلاق را پیش بینی کنم، شکستِ اقدامات جبرانی نشانه دقیقی از آینده ناخوشایند است. حضور چهار مهاجم به تنهایی، فقط با 82 درصد دقت احتمال طلاق را پیش بینی می کند اما وقتی شکست اقدامات جبرانی را اضافه کنید، میزان دقت تا 90 درصد بالا می رود. زیرا برخی از زوجینی که چهار مهاجم را درطول بحث، پشت سر هم ردیف می کنند در جبران و اصلاح آسیبی که این مهاجمان سبب می شوند نیز موفق اند. معمولاً چنین موقعیتی که چهار مهاجم حضور دارند اما اقدامات جبرانی زوجها موفقت آمیز است به زندگی زناشویی موفق و باثبات می انجامد. در واقع، 84 درصد از زوجهای تازه ازدواج کرده که به شدت در معرض چهار مهاجم قرار داشتند اما به شکلی مؤثر آن را جبران کردند، شش سال بعد زندگی باثبات و خوشایندی داشتند اما اگر اقداماتی جبرانی انجام نگیرد یا به آن توجه نشود زندگی زناشویی در معرض خطر جدی است.
در 96 درصد اوقات می توانم پس از 3 دقیقه از گذشتن مشاجرات زناشویی، موفقیت یا عدم موفقیت این مباحثات را در حل مشکل تعیین کنم.

در ازدواج های هوشمندانه و عاطفی از دامنه وسیعی از اقدامات جبرانی موفق آگاهی یافتم. هر فرد، رویکرد خود را دارد،اولیویا و جان زبان خود را بیرون میاورند، زوجهای دیگر لبخند میزنندیا اظهار تأسف میکنند. حتی عصبانی شدن که «هی، بسه دیگه سرم داد نکش» یا «تو از موضوع دور شدی» می تواند تنش موقعیت را کاهش دهد. همه این اقدامات جبرانی، به ازدواج ثبات می بخشد زیرا از پیشروی چهار مهاجم جلوگیری می کند .
ناکامی یا موفقیتِ یک اقدام جبرانی، ارتباط کمی با خوش بیانی و شیوایی آن دارد. یکی از زوجهای موفق که این درس را یه من آموختند، هال و جودی بودند. هال، شیمیدان بود و به دلیل ماهیت کار تحقیق اش غالباً در آخرین دقایق در می یافت که نمیتواند برای شام به منزل یرود. اگرچه جودی می دانست که هال نمی تواند ساعات کارش را تنظیم کند، هنگام شام نا امید و مایوس می شد. وقتی آنان در آزمایشگاه ما در این باره بحث می کردند، جودی به هال یاد آور شد که بچه ها هیشه از خوردن شام امتناع میکنند تا او به خانه برگردد. بنابر این آنها غالباً دیر شام می خورند و این مسئله جودی را ناراحت می کند. هال پیشنهاد کرد که جودی غذای مختصری به آنها بدهد تا این مشکل حل شود. جودی ناباورانه به او پرخاش کرد که «فکر میکنی همه این کارها میتوانیم به تنهایی انجام بدهم ؟»
هال متوجه شد که خرابکاری کرده است او نشان داده بودکه از آنچه در خانه اش می گذرد به کلی بی خبر است و بدتر از آن، به شعور همسرش توهین کرده بود. در ازدواج نا موفق این مسئله میتواند به آسانی زمینه ای برای یک سری بدگوییهای اساسی بشود. منتظر اتفاقات بعدی ماندم. درحالیکه که همه شواهد دیگر نشان می داد که زندگی زناشویی آنها رضایت بخش است، پیش بینی می کردم که هال اقدامات جبرانی ماهرانه ای را در پیش خواهد گرفت. اما هال فقط یک لبخند ساده لوحانه به جودی تحویل داد. جودی زیر خنده زد و آنان به صحبت های خود ادامه دادند.
لبخند کوتاه هال موفق بود چون زندگی آنان موفق بود اما وقتی الیور سعی کرد در حین گفت و گو درباره کارهای منزل با زیر لبی خندیدن مقاومت دارا را در هم بکشد به هیچ جا نرسید. در ازدواجهایی که چهار مهاجم کاملاً پیشروی کرده اند، حتی خوش بیان ترین، ظریف ترین و دقیق ترین اقدامات جبرانی احتمالاً به شدت شکست می خورد .
عجیب آن که، اقدامات جبرانی در میان زوجهای نا موفق بیشتر رایج است تا در زندگیهای آرام و بی دغدغه. هر چه که اقدامات جبرانی بیشتر ناکام شود ، این زوجها بیشتر تلاش می کنند. اندوهبار است که یکی از زوجین، اقدامات جبرانی را یکی پس از دیگری به کار می بندد و همه بی حاصل است علت این تفاوت چیست؟ چگونه می توان کارآمدی اقدام جبرانی را پیش بینی کرد؟ در ادامه خواهیم دید که کیفیت روابط دوستانه میان زن و شوهر و برتری احساسات مثبت در این باره اهمیت دارد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.