منوی برگه ها
منوی دسته ها

ارسال شده در تاریخ 31 دسامبر, 2014 | 0 دیدگاه

سیر و پیش آگهی اختلال افسردگی اساسی

سیر و پیش آگهی اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی اختلالی است شایع با میزان شیوع حدود 15 درصد برای طول عمر. در زن ها میزان این شیوع حدود 10 تا 25 درصد و در مردها 5 تا 12 درصد است. میزان بروز اختلال افسردگی اساسی در بین بیماران پزشکان عمومی به 10 درصد و در بیماران داخلی بستری به 15 درصد نزدیک می شود. تقریبا دو سوم بیماران افسرده به خودکشی می اندیشند و 10 تا 15 درصد آنها به زندگی خود خاتمه می دهند. 97 درصد بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی از کاهش انرژی، 80 درصد از اختلال خواب، 90 درصد از اضطراب، 50 درصد از تغییرات شبانه روزی در علائم، 84 درصد از ناتوانی برای تمرکز و 67 درصد از دشواری در تفکر شکایت دارند.

 تخمین های اخیر حاکی از این امر بوده اند که هر فرد به طور متوسط در طول عمرش چهار اپیزود 20 هفته ایی افسردگی را تجربه می کند؛ با وجود این همه افراد به یک اندازه در معرض خطر نیستند. پیش آگهی احتمال وقوع افسردگی به شکل معناداری بین افرادی که سابقه قبلی افسردگی ندارند و آنها که چند اپیزود را تجربه کرده اند، متفاوت است. افرادی که حداقل 3 اپیزود افسردگی را تجربه کرده اند، 70 تا 80 درصد احتمال عود علایم در طول 3 سال را دارند، درحالی که افرادی که سابقه تجربه افسردگی را نداشته اند، 20 تا 30 درصد احتمال وقوع افسردگی را دارند. به همین ترتیب، بیمارانی که از اولین اپیزودهای افسردگی بهبود می یابند، در خطر قرار گرفتن در مسیر شکل گرفتن اختلال افسردگی هستند. از طرف دیگر، هر اپیزود افسردگی اساسی احتمال وقوع مجدد افسردگی را 16 درصد افزایش می دهد و هرچه بیمار بتواند زمان بیشتری را بدون افسردگی بگذراند، احتمال وقوع مجدد افسردگی شدیداً کاهش می یابد.

اختلال افسردگی اساسی اختلال خوشخیمی نیست؛ میل به مزمن شدن دارد و بیماران دچار عود علایم می شوند. یک دوره افسردگی اساسی درمان نشده 6 تا 13 ماه طول می کشد. علاوه بر این، 25 درصد بیماران در 6 ماه اول، 30 تا 50 درصد در دو سال اول و حدود 50 تا 70 درصد در پنج سال اول پس از اولین اپیزود دچار عود اختلال افسردگی اساسی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.