منوی برگه ها
منوی دسته ها

ارسال شده در تاریخ 12 آگوست, 2015 | 0 دیدگاه

چطور تمرکزمان را بیشتر کنیم؟

چطور تمرکزمان را بیشتر کنیم؟

تا به حال این جمله را زیاد شنیده ایم « حواسم پرت می شود، روی هیچ کاری تمرکز ندارم و نمی دانم داشتم چه کار می کردم و چطور باید تمامش کنم».

شاید شما هم این جمله ها را شنیده یا حتی خودتان گفته باشید. مشغله زیاد و درگیری های کاری و خانوادگی گاهی باعث می شود تمرکز افراد کمتر شود. حتما شما که یک زن شاغل هستید و در واقع باید حواستان هم به خانه باشد و هم به کار، بیشتر این مشکل را تجربه کرده اید. نداشتن تمرکز به مرور باعث می شود نتوانید کارها را درست انجام دهید و بعد از مدتی دیگر مثل سابق موفق نباشید. به قول معروف شش دانگ حواستان جمع نیست و از پس کارها بخوبی برنمی آیید. افزایش تمرکز در کار راه هایی دارد که بد نیست بدانید:

  • وقتی تمرکز ندارید و نمی دانید کدام کار اولویت دارد و چه کارهایی را باید امروز انجام بدهید، بهترین راه نوشتن است. فهرستی از کارهای روزانه تهیه کنید و جلوی چشمتان بگذارید. این فهرست مرتبا به شما یادآوری می کند که باید چه کاری را انجام دهید و شما از آن مسیر اصلی منحرف نخواهید شد.
  • وقتی مدتی است تمرکزتان را از دست داده اید، باید مدت کمی در فعالیت هایتان تغییر ایجاد کنید. مثلا قبلا می توانستید هم با همکارتان حرف بزنید و هم کارتان را انجام دهید بدون این که مشکلی پیش بیاید اما الان تمرکزتان بهم ریخته و این کار باعث می شود نه درست بفهمید چه می گویید و نه کارتان را خوب انجام می دهید. پس این روش را تغییر دهید. به همکارتان بگویید کارتان را که انجام دادید با او حرف می زنید. یا مثلا گفت و گوهای غیرکاری را به ساعت های ناهار و استراحت منتقل کنید.
  • هر چیز اضافه ای که باعث می شود تمرکز روی کار را از دست بدهید، تا مدتی حذف یا محدود کنید. مثل ایمیل های غیرضروری و غیرکاری، استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان گوشی تلفن همراه، گفت و گوهای تلفنی با دوستان و فامیل در محیط کار و … در ساعت های استراحت می توانید به همه اینها برسید بدون اینکه تمرکزتان از بین برود.
  • قلق خودتان را پیدا کنید. بعضی ها در محیط های ساکت تمرکز بیشتری دارند، بعضی با شنیدن موسیقی ملایم. مثلا مودبانه از همکارنتان بخواهید کمی ساکت تر باشند یا اگر عادت دارند در اتاق شما جمع شوند و گپ بزنند، این برنامه را تغییر دهید یا می توانید موسیقی مناسب را در گوشی تلفن همراهتان بریزید و به وسیله هدفون گوش کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • گاهی از جایتان بلند شوید، چند قدمی راه بروید، به همسرتان یا فرزندتان تلفن بزنید و چند دقیق صحبت کنید تا خستگی ذهنتان برطرف شده و بیشتر تمرکز داشته باشید.
  • میز کار خود را تمیز و مرتب کنید. این کار باعث می شود همه وسایل مورد نیاز به آسانی در دسترس شما باشند و دیگر لازم نباشد برای پیدا کردن چیزی تمرکز روی کار را از دست بدهید و حواستان را پرت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.